Marktonderzoek naar Social Media in de Paardenbranche door Sectolin.

Marktonderzoek naar Social Media in de Paardenbranche door Sectolin:

Tijdens mijn laatste periode van de studie Commerciële Economie aan de Saxion Hogeschool te Enschede, heb ik mijn scriptie onderzoek mogen doen voor Sectolin. Ik kan terug kijken op een leerzame en prettige periode, het was ook erg interessant om een kijkje achter de schermen te mogen nemen bij Sectolin.

 

 

Het onderwerp dat  centraal stond gedurende de scriptie was “Gek met Paarden”. Sectolin is ook gek met paarden en wilde hiermee meer beleving creëren rondom het merk Sectolin dit door middel van het digitale netwerk. Het onderzoek betrof hoe Sectolin de website:  www.gekmetpaarden.nl op de markt kon lanceren. In eerste instantie was het de bedoeling om deze site de vertrekpagina te laten worden van alle paardenliefhebbers in Nederland, maar gezien de paardenbranche een bedrijfstak is met een enorme diversiteit en verschillende mogelijkheden was marktonderzoek noodzakelijk.

 

Tijdens het marktonderzoek is er een reëel beeld naar voren gekomen over hoe de populatie “de paardenliefhebbers” zich in dit digitale tijdperk online voortbewegen. De branche blijkt achter te lopen qua online activiteiten, dit wordt aangegeven door opinieleiders en uit onderzoek is gebleken dat 60% van de populatie onder het Nederlands gemiddelde zit qua aantal uren online.

 

De instructeur en de dierenarts zijn qua het verkrijgen van informatie de belangrijkste bronnen. De informatie waar men het meest voor warm loopt is op gebied van: gezondheid, training en voeding van het paard. Er is een verschil waarneembaar onder de populatie qua generatie en gebruik van social media netwerken. Facebook is het meest populair onder de populatie en een aantal van 59% heeft een account. Op de vraag of de populatie een uitgebreide vertrekpagina mist zegt: 14% van wel 55,3% van niet en 30,7% heeft geen mening.

 

Uiteindelijk is uit het onderzoek naar voren gekomen dat een complete vertrekpagina van “Gek met Paarden” te maken heel ambitieus is, dit mede door de in hoog tempo veranderende technologieën/applicaties waardoor de pagina snel verouderd zal zijn. Voor Sectolin zal: “Gek met Paarden” in een andere vorm als marketingtool kunnen worden ingezet om meer beleving rond het merk Sectolin te creëren.

 

Petra Hulshof, januari 2013